Вчитель-логопед

Бондарчук  Марія Олександрівна

Освіта: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

повна вища освіта за спеціальністю «Спеціальна освіта»

кваліфікація – логопед; практичний психолог спеціальних закладів освіти

Педагогічний стаж – 3 роки

Педагогічне кредо: «Дитина потребує вашої любові найбільше саме тоді, коли вона менше всього її заслуговує». (Ерма Бомбек)

 

Чи завжди ми звертаємо увагу на те, як говорять наші діти? Найчастіше покладаємось на час – мовляв, дитя підросте і навчиться. Між тим, дефекти мовлення є складною проблемою з важкими наслідками.

        Останнім часом спостерігається значне збільшення кількості дошкільнят з порушеннями як загального психофізичного, так і мовленнєвого розвитку. Офіційна статистика свідчить, що в Україні у кожної третьої дитини є недоліки мовлення.

        Дитина росте і дорослішає. Батьки розуміють її з півслова, і навіть якщо вона має мовленнєві недоліки, то жодного дискомфорту у спілкуванні з ними не відчуває. Проте для сторонніх часто є незрозумілими спотворені, неправильно вимовлені дитиною слова.

        Надалі ці недоліки стають серйозною перешкодою для засвоєння уже молодшими школярами писемного мовлення, читання, а також іноземних мов, які у багатьох школах зараз вивчають з першого класу. Через труднощі у засвоєнні читання і письма дитина перебуває у постійному нервовому напруженні. Тому, ідучи до школи, дитина повинна загалом опанувати рідну мову, засвоїти її літературні норми, культуру усного мовлення і спілкування. Важливо якомога раніше навчити малечу правильній вимові, вмінню помічати та виправляти мовленнєві помилки. Своєчасне оволодіння чистим мовленням дає можливість сформувати у дитини впевненість у собі, розвинути її мислення, комунікативні якості.

У яких випадках необхідно звертатися до логопеда?

♦ Повна відсутність мовлення чи наявність звуконаслідувань зі значним використанням міміки та жестів.

♦ Мовлення вашої дитини мало зрозуміле для оточуючих, або навіть для вас.

♦ Дитина не вимовляє або вимовляє неправильно звуки рідної мови.

♦ Дитина відчуває труднощі у вимові багатоскладових слів та слів зі збігом приголосних (мотоцикліст, акваріум, вихователька і т.д).

♦ Дитина неправильно вживає відмінкові закінчення, не може висловити свою думку, уникає спілкування з оточуючими та однолітками.

Кожній дитині необхідно пройти обстеження у логопеда, навіть для того, щоб батьки переконалися у нормальному розвитку мовлення своєї дитини.

Чи потрібно моїй дитині навчання у логопедичній групі?

        З метою ранньої діагностики мовленнєвих порушень двічі на рік вчитель-логопед проводить логопедичне обстеження дітей усіх вікових груп. З результатами обстеження ознайомлюються вихователі груп та батьки.

        Якщо в ході обстеження виявиться, що вашій дитині необхідні заняття з логопедом, Ви будете запрошені на консультацію. Логопед проінформує вас про стан мовлення вашої дитини, механізм порушення та шляхи подолання мовних вад.

Які заняття проводить вчитель-логопед?

        В дошкільному навчальному закладі обладнано логопедичний кабінет, в якому розміщено в достатній кількості методичний матеріал та обладнання, необхідні для успішної роботи вчителя-логопеда з дітьми (логопедичні зонди, шпателі, спирт, вата, велике дзеркало, настільні дзеркала, дошка, настільні ігри, предметні та сюжетні картинки, навчально-розвивальні посібники та дитячі іграшки, папки з інформаційними матеріалами, методична та педагогічна література, таблиці тощо).

        Під час навчально-виховного процесу у групах для дітей із ЗНМ та ФФНМ учитель-логопед дошкільного навчального закладу проводить різні форми роботи: фронтальні, підгрупові та індивідуальні заняття.

        Індивідуальні заняття проводяться щоденно, в першу і в другу половину дня. Для кожної дитини планується індивідуальне заняття. Чітко визначається тема, мета, обладнання і хід заняття. Як проходить індивідуальне заняття?

  1. Підготовка мовленнєвого апарату, та розвиток дрібної моторики рук (артикуляційні вправи, дихальні вправи, ігри з пальчиками).
  2. Ігри спрямовані на розвиток уваги, пам’яті, мислення, логіки, уяви.
  3. Постановка звука.
  4. Автоматизація звука (закріплення, вміння вживати поставлений звук в складах, словах, реченнях).
  5. Диференціація звука.

        Підгрупові  заняття проводяться в першу половину дня, по дві підгрупи. Під час підгрупових занять дітям пропонуються ігри та вправи на закріплення правильної вимови звуків, на розвиток психічних процесів, дрібної моторики, на розвиток просторових та часових орієнтирів, лексико-граматичної будови мовлення, зв’язного мовлення, підготовка до навчання грамоти. Заняття мають чітко визначену структуру, цікаві по змісту.

Щосереди з 16.00 до 18.00 двері логопедичного кабінету відчиненні для турботливих батьків.

Учитель-логопед радо надасть відповіді та консультації на хвилюючі питання батьків, та проведе індивідуальне корекційно – навчальне заняття з дитиною в присутності батьків. Залучення батьків до корекційної роботи допоможе підвищити результативність та відчути дитині бажання батьків допомогти.